Direct Marketing Review vol.22

投稿論文:
ウェブルーミングのメカニズム ─情報探索と不確実性低減の観点から─
明治学院大学専任講師 中野  暁
横浜商科大学准教授 渋瀬 雅彦

【要旨】
情報探索時と購入時で異なるチャネルを使う顧客行動は、フリーライドにつながるため、小売企業はその対処が求められる。これまでの研究では、こうした行動としてショールー ミングを扱ったものが多かった。しかし、それに比べて、ウェブルーミングに焦点をあて た研究は相対的に少なく、その先行要因もショールーミングとは異なる可能性がある。そ こで、本研究ではウェブルーミングに着目し、それを計画的行動理論に基づいて説明する モデルを提案した。さらに、そのモデルを顧客の情報探索と不確実性低減の観点から拡張 した。PLS-SEMによる実証分析の結果、態度、主観的規範、行動のコントロール感が意 図に影響し、意図と行動のコントロール感が実際の行動に影響することが示され、計画的 行動理論のあてはまりの良さを確認した。また、価格や品揃えに関する情報探索、製品と 触れることによる不確実性低減がウェブルーミングの先行要因になることを示した。

【キーワード】
ウェブルーミング、不確実性低減、計画的行動理論、PLS-SEM

【Abstract】
Since consumer behavior of using different channels for information search and purchase can easily lead to free-riding, retailers need to address this behavior. However, compared to showrooming (i.e., searching in physical stores and purchasing online), which has been relatively well studied, the antecedents of webrooming (i.e., searching online and purchasing in stores) are less known. Therefore, this study focuses on webrooming behavior and proposes a structural model based on the theory of planned behavior. Further, we extend it regarding consumer information search and uncertainty reduction. The empirical analysis using PLS-SEM reveals that attitude, subjective norm, and perceived behavioral control facilitate intention, and intention and perceived behavioral control facilitate actual behavior. Thus, the theory of planned behavior explains webrooming well. In addition, information searches about price and assortment and uncertainty reduction due to the need for touch are found to be antecedents for webrooming.

【Keywords】
Webrooming, Uncertainty Reduction, Theory of Planned Behavior, PLS-SEM

研究ノート:

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