関西部会

■2020年 研究報告(全文PDFはこちら
「新常態」の生態系にマッチした「Direct and Digital Marketing」という新しい革袋を用意する」
国際ファッション専門職大学 菅原正博

【要旨】

日本の通販業界を支えてきたビジネスモデルは行き詰まりを見せている。「旧常態」と「新常態」とでは多くの視点でパラダイムが変革しつつあり、「新常態」の生態系にマッチした「Direct and Digital Marketing」という新しい革袋を用意するする必要がある。
すでに、日本におけるファッションECの世界では新たな競争の号砲が打ち上げられ、ヤフーvs楽天vs アマゾン といった三国志物語が注目されつつある。そうなってくると、今後の課題として、通販業界を支えてきた若者社員は行き場を失うために、通販業界の若手社員を救うための「学び直し」の職業訓練機関を開講する必要性を提案したい。教育のプログラムの基本的考え方は「ブランディング・イノべーションをマスターすれば、誰でも参謀・経営者になれる」という提言に集約している

ーワード

ダイレクト&デジタルマーケティング、ブランディング・イノベーション、大手EC 企業の三国志物語、旧常態と新常態、SHOPIFYのビジネスモデル

 Abstract

The aim of my research is to develop the ecological framework matching with Direct and Digital Marketing”. I had already developed the same business model in 2016。This was called “Branding Innovation”. Both models have emphasized “Customer is Boss”

“Customer is Boss ”has realized by online revolution. Traditional catalog business model was the “Old Normal “but” Direct Marketing” is New Normal. In the age of New Normal, the framework of Direct Marketing will go to D2C:Direct to Consumer. The operational business model of D2C is provided by SHOPIFY

Key Word  

Direct &Digital Marketing、Branding Innovation, Three Kinggdom Story of Big EC Companies, Old Normal and New Normal The business model of SHOPIFY